Töissä Capfulilla: konsultit Iina ja Laura kertovat

|perjantai, 17 tammikuu 2020

Consultant Iina Lappalainen ja Associate Consultant Laura Domingo kertovat työstään Capfulilla ja polustaan Capfulille. Katso avoimet työpaikkamme täältä.

Iina on ollut Capfulilla tammikuusta 2019 ja Laura viime elokuusta asti.

 

Minkälainen on taustasi ja mikä oli tiesi Capfulille?

IINA: Opiskelin johdon laskentatoimea Turun kauppakorkeakoulussa ja valmistuin vuonna 2019. Aiempaa työkokemusta minulta löytyy kesätöiden muodossa Telialta ja Fortumilta, sekä harjoittelujaksojen osalta Pohjoismaiden Investointipankista sekä Deloittelta yritysjärjestelyistä. Päädyin hakemaan Capfulille koska halusin perehtyä lisää strategiakonsultointiin ja kokeilla, millaista on arki pienemmässä putiikissa. Uskoin kehityskäyräni jyrkkenevän pienessä kasvua hakevassa firmassa saatavan vastuun myötä – ja näin onkin tapahtunut. Skenaariot minua kiinnostivat erityisesti siksi, että olen aina seurannut valtavasti yhteiskunnan menoa ja isoja ilmiöitä, ja siksi onkin ollut hienoa päästä työskentelemään näiden kanssa käytännössä.

LAURA: Valmistuin 2019 syksyllä VTM:ksi Helsingin yliopistosta. Pääaineena luin yhteiskuntapolitiikkaa, minkä lisäksi tein viestinnän ja taloustieteen sivuopinnot. Aiemmin olen työskennellyt Demos Helsingillä ensin harjoittelijana ja sen jälkeen konsulttina eri projekteissa. Lisäksi olen ollut tutkimusavustajana yliopistolla ja johdon suorahaussa sekä vuosien varrella tehnyt monenlaista asiakaspalvelutyötä. Olin jo aikaisemmin päässyt tekemään skenaarioita ja strategiaa ja halusin jatkaa niiden parissa työskentelyä ja oppia niistä lisää. Erityisesti Capfulin pitkä historia skenaariotyössä vakuutti minut hakemaan, niitä kun ei kovin monessa paikassa Suomessa pääse tekemään.

 

Kuinka olet päässyt hyödyntämään osaamistasi Capfulilla ja mistä olet oppinut eniten?

IINA: Capfulilla olen päässyt hyödyntämään niin laajaa yleistietämystä aikamme megatrendeistä ja ilmiöistä kuin myös johdon laskentatoimea osana strategista päätöksentekoa. Tein graduni tuotantotalouden aihepiiristä ja tutkin prosessioptimointia finanssialalla. Myös tästä olen hyötynyt Capfulilla tekemissäni projekteissa ja moni osaamisalue on täällä kehittynyt entisestään. Opiskeluaikana olin paljon mukana opiskelijatoiminnassa, ja sieltä mukaan tarttui varmuus esiintyä ja toimia erilaisissa tilanteissa. Koen, että vahva tausta tästä on ollut avuksi myös Capfulilla työskentelyssä, sillä nuoresta akateemisesta iästä huolimatta täällä on saanut paljon vastuuta muun muassa asiakkaiden kanssa toimimisessa ja projektin materiaalien esittelyssä.

LAURA: Valtsikalaiselle tyypillisistä suurten kokonaisuuksien hallinnasta ja kriittisyydestä on ollut valtavasti hyötyä. Lisäksi yliopiston menetelmäkurssien opit, aiemmassa työssä karttunut fasilitointikokemus sekä yhteiskunnallinen osaaminen on ollut hyödyllistä. Kirjoittaminen ja monimutkaisten asioiden ilmaiseminen selkeästi ja tiiviisti on myös iso osa työtä. Tärkeintä on ehkä kuitenkin ollut uskallus tarttua toimeen, tuoda omat ideat ja ajatukset esille, kysyä rohkeasti, kun ei jotain tiedä sekä valmius ja halu oppia jatkuvasti uutta. Jokaisessa projektissa olen päässyt syventymään johonkin itselle uuteen tai vähän tuntemattomampaan teemaan tai toimialaan, joten uuden oppiminen on jatkuvaa.

 

Mikä on ollut parasta Capfulilla työskentelyssä?

IINA: Substanssin osalta parasta on ollut päästä näkemään lukuisia erilaisia organisaatioita ja toimialoja. Ennen kaikkea olen saanut lähes päivittäin olla töissä itseäni kiinnostavien asioiden kanssa: yhtenä päivänä perehdyn tuulivoimaan, toisena vaikuttavuusinvestointeihin, sitten taas globaalin taloustilanteeseen, jonka jälkeen saattaakin olla aika tarkistaa joko soteen on löytynyt ratkaisua. Tätä tukevat vielä mukavat työkaverit, viihtyisä toimisto aivan Espan ytimessä sekä mielekkäät sisäiset projektit, joihin jo konsulttitasolla pääsee osallistumaan.

LAURA: Mielenkiintoiset projektit, joissa on päässyt pohtimaan merkittäviä muutosilmiöitä ja syventymään erilaisiin teemoihin. Capful on melko pieni toimisto, mikä mahdollistaa sen, että vastuuta pääsee ottamaan jo uran alkuvaiheessa. Lisäksi uudet ideat ja tavat toimia ovat aina tervetulleita ja olenkin päässyt jo monenlaiseen sisäiseen kehittämiseen mukaan. Viimeisenä muttei vähäisimpänä pitää mainita mahtavat työkaverit, jotka ovat aina valmiita jakamaan osaamistaan ja tukemaan silloin kun sitä tarvitsee.

 

Katso avoimet työpaikkamme täältä.

Top

Master’s Thesis: Generation of strategic growth alternatives – Empirical evidence from large companies listed on NASDAQ OMX Helsinki

Tuomas Paananen, Aalto University School of Business|perjantai, 4 syyskuu 2015

“The investor of today does not profit from yesterday’s growth.” – Warren Buffett

In order to serve the underlying purpose of any business, to make a profit for its shareholders, companies regardless of size, industry or geographical location need to consider and seek growth. However, creating growth is not a simple task but requires thorough thinking and decision making from top executives steering their businesses.

Objective of the study

The objective of this study is to find out the factors or approaches that companies take into consideration when generating strategic growth alternatives. Also the sources of these inputs are examined. In addition, the study aims to address the ways in which the growth alternatives are communicated to the decision makers.

Methodology

The theoretical foundation of this thesis lies on rational strategic decision making and strategic growth alternatives. The empirical data for the study was gathered from 13 semi-structured thematic interviews with top level executives responsible for strategy in their organizations. At the time of the research, all the companies were listed on NASDAQ OMX Helsinki and had a market capitalization in excess of 250 million euros. The interviewed strategy executives represented the following companies: TeliaSonera, Neste Oil, Elisa, Cargotec, Valmet, Tieto, Sanoma, Aktia, Oriola-KD, Basware, F-Secure, Finnair and Lemminkäinen. The interviews were interpreted through thematic analysis using a systematic coding process. Data collection and data analysis were conducted as an iterative process building on the theoretical framework constructed based on earlier research on the topic.

Findings

Generation of strategic growth alternatives is a multi-dimensional process including various inputs. Based on the findings, the outside-in approach, in which external operating environment is essential, is emphasized when creating strategic growth alternatives. Especially customers are seen as an invaluable source for growth opportunities. High priority factors from the external environment are also market growth and the competitive field. In addition, the relevance of widely discussed static positioning strategies seems to be eroding. Core competencies, capabilities and even organizational culture are replacing the older underpinnings when it comes to new business development. Growth generation needs to be continuous – not tied to the calendar year.

 

Keywords: strategic management, strategic decision making, new business development, strategic
growth alternatives, growth, NASDAQ OMX Helsinki

Download the Master’s thesis here.

Top

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje

Pysy kartalla

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietoa tulevaisuuden nousevista ilmiöistä sekä tulevista tapahtumista.