YHTEISTYÖSSÄ SHELLIN KANSSA – THE DIGITALISATION OF SOCIETY

|torstai, 14 marraskuu 2019

Capful mukana Shellin skenaariolanseerauksessa Web Summitissa Lissabonissa 4.-7.11.2019.

 

 

Tänä vuonna Capful oli Shellin yhteistyökumppanina kunnianhimoisessa skenaarioprojektissa, jossa tutkittiin digitalisaation vaikutuksia yhteiskuntaan. Projektin tavoitteena oli tutkia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, joita digitalisaation kehitysvoimat voivat muovata. Digitalisaatio kietoutuu kaikille elämän osa-alueille ja siten projekti rakentui useasta eri moduulista, kuten etiikka, hallinto, terveys, työ, talous, koulutus ja tuotanto.

 

Huippuasiantuntijat tekivät aikamatkan tulevaisuuteen ja analysoivat muutostekijöitä, jotka saattavat määrittää kuinka eri tulevaisuudenkuvat muodostuvat. Capful ja Shell analysoivat yhdessä yli 40 epävarmuustekijää. Lukuisten epävarmuustekijöiden moninaisuuden ja keskinäisten riippuvuuksien analysointiin käytettiin Capfulin Scenario BuilderTM -työkalua, joka tuotti moniulotteisen näkymän mahdollisiin tulevaisuuksiin.

 

Menetelmä oli joustava ja pohjasi jatkuvaan oppimiseen: eri työryhmien kokemukset kerryttivät keskinäistä oppimista auttaen saavuttamaan riittävän laajan näkemyksen monimuotoisesta toimintaympäristöstä. Scenario BuilderTM:n avulla prosessi on sekä tehokas että luotettava.

 

Lue lisää skenaarioista Shellin sivuilta.

 

Miten digitaaliset teknologiat vaikuttavat maailmaan tulevina vuosina? Video skenaarioiden julkistuksesta Web Summitissa:

 

 

Kysy lisää:

  • arto
    Arto Kaunonen

    Founder, Senior Partner, KM, MBA

    +358 50 356 0717

    arto.kaunonen(at)capful.fi

     

  • laura
    Laura Vuorelma

    Senior Consultant, KTM

    +358 50 464 2735

    laura.vuorelma(at)capful.fi

Top

Mitä maailma ostaa vuonna 2020?

|keskiviikko, 12 syyskuu 2007

Tulevaisuuden suunnitelmien tekemistä helpottaisi kristallipallo. Sen puutteessa yhä useammat yritykset turvautuvat foresight-menetelmiin strategian laadinnassa. Vuonna 2006 Finpro hyödynsi menetelmiä 57 projektissa.

Foresight-tiedosta puhutaan johdonmukaisen ennakoivan tiedon tuottamisena ja analysoimisena. Tietoa kerätään muodostamalla erilaisia mahdollisia tulevaisuuden tapahtumasarjoja, skenaarioita.

– Finprossa puhumme ennakoivasta asiakastyöstä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, miten asioita tarkastellaan. Pyritäänkö hakemaan näkemystä tulevaisuudesta ja rakentamaan strategiaa sen pohjalle, pohtii Finpron Key Partner Manager Jarmo Karesto.

Lisäoppia ennakoivan asiakastyön tueksi

Liikkeenjohdon konsulttitoimisto, Capful, on erikoistunut skenaario- ja strategiatyöskentelyyn. Capfulin konsultit ovat vuosien varrella valmentaneet myös Finpron henkilöstöä skenaariomenetelmien saloihin. Finpro on järjestänyt valmennuksiin sopivat case-yritykset, joiden lähtökohdista foresight-tietoa on kerätty.

– Tavoitteena on ollut opetella hyödyntämään skenaariotyöskentelyä strategisen suunnittelun yhtenä lähestymistapana sekä kohottaa Finpron avainhenkilöiden ymmärrystä toiminta- ja kilpailuympäristön tulevasta kehityksestä, kertoo Capfulin toimitusjohtaja Arto Kaunonen.

Yritykset ovat myös päässeet mukaan ryhmätyöskentelytilanteisiin oppimaan. Projekteissa on tuotu yhteen useampia yrityksiä hahmottelemaan mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita.

– Yritysyhteistyöhankkeissa pienemmätkin yritykset pääsevät keräämään foresight-tietoa, mikä voisi yksin olla niille liian raskas prosessi, Karesto kertoo.

Haistele signaaleja – mutta vain niitä oikeita

Miten foresight-tiedon kerääminen sitten eroaa arkipäiväisemmästä markkinoiden seuraamisesta?

– Yritykset seuraavat toimialan ja markkinan muutoksia jatkuvasti. Ongelmaksi voi muodostua se, että signaaleja ei ymmärretä etsiä riittävän laajaalaisesti, Kaunonen pohtii.

Kaunosen mukaan suurimmat yllättävyydet nimittäin saattavat tulla yrityksen toimialan ulkopuolelta.

– Toimiva viitekehys, skenaario, auttaa jäsentämään signaalit osaksi mielekästä kokonaisuutta ja analysoimaan ilmiöiden välisiä suhteita.

Skenaarioiden hyödyntämiseen tarvitaan myös systemaattinen tapa kerätä eri signaaleja sekä uskallusta muuttaa relevantein tieto oikea-aikaisiksi toimenpiteiksi. Finpro auttaa yrityksiä prosessoimaan tietotulvaa ja muuttamaan johtopäätökset konkreettisiksi suunnitelmiksi.

Herkkyys havaita toimintaympäristön mahdollisuudet ja uhat varhaisessa vaiheessa tarjoaa valtavan kilpailuedun kansainvälisillä markkinoilla, Karesto painottaa. Tämä koskee niin yrityksiä kuin kokonaisia toimialoja.

– Finprolla on laaja verkosto maailmalla ja siten kyky seurata toimintaympäristön muutosta laaja-alaisesti. Tarjoamme tämän mahdollisuuden kaikille kiinnostuneille, Karesto summaa.

 

Teksti: Kaisa Alapartanen

Artikkeli julkaistu: Finpro syys/2007

Top

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje

Pysy kartalla

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietoa tulevaisuuden nousevista ilmiöistä sekä tulevista tapahtumista.