Signaaliraportti 08/2019

|sunnuntai, 1 syyskuu 2019

 

RUOKAA ILMASTA?

Suomalainen Solar Foods aikoo tuoda markkinoille uuden proteeinijauheen, jossa valmistusaineina on käytetty hiilidioksidia, vettä ja sähköä. Yritys tekee yhteistyötä Euroopan avaruusjärjestön kanssa tutkien planeetan ulkopuolisia tuotanto ja kulutus mahdollisuuksia. Proteiinintuotannolla on myös mahdollisuuksia maa-alueilla, jossa perinteinen maanviljely on ilmaston tai maaperän tilan takia muuttunut mahdottomaksi. Ruuantuottaminen hiilidioksidista voi myös toimia ratkaisuna globaalisti kasvavaan ravinnon tarpeeseen. Solar Foodsin on tarkoitus kaupallistaa proteiinijauhe vuonna 2021 ja tavoitteena on tuottaa kaksi miljoonaa ateriaa vuositasolla. Vuoteen 2050 mennessä, proteiinijauheen avulla olisi mahdollista tarjota ravintoa 9 miljardille ihmiselle. Tämä olisi osa noin 500 miljardin dollarin tulevaisuuden proteiinimarkkinaa.

 

 

KOSKA VETYAUTOT OVAT LAAJALTI KÄYTÖSSÄ? JAPANI VETYTALOUDEN VETURINA

Japanin hallitus ja japanilainen autoteollisuus ovat julkaisseet vision, jonka mukaan vuonna 2050 Japanissa vetyautot ovat laajasti käytössä. Tahtotilana on, että jo Tokion olympialaisten jälkeen vuonna 2020 liikennevirrassa liikkuu miljoonia vetyautoja. Vedyn tuottamiseksi on olemassa useita eri teknologioita. Samoin teknologia vedyn muuntamiseksi sähköksi autojen polttokennossa on olemassa. Toisaalta infrastruktuuri ja kokonaistalous puuttuvat – toistaiseksi.

 

 

AUTOMATISAATIO SAAPUU RAVINTOLA-ALALLE

San Fransicolaisessa hampurilaisravintolassa ollaan ravintola-alan kehityksen eturintamassa, sillä siellä ruoan valmistaa ihmisen sijaan robotti. Koneet raastavat vihannekset ja juuston suoraan vasta viipaloidun sämpylän päälle, minkä ansiosta lopputulos on erittäin tuore ja maukas. Automatisaation ansiosta ravintola pystyy myymään korkealaatuista ruokaa edulliseen hintaan. Myös asiakkaat ovat ottaneet robottien valmistamat hampurilaiset hyvin vastaan, sillä sisään päästäkseen joutuu jonottamaan.

Automatisaatio on vienyt työpaikkoja jo vuosien ajan suorittavilla toimialoilla, kuten teollisuudessa, mutta pitkään on väitetty, että palveluammatteja ei voida korvata roboteilla. Argumentteina on käytetty esimerkiksi sitä, että työ on niin monimutkaista, ettei kone pysty sitä tekemään. Nyt on kuitenkin todistettu, että robottien avulla voidaan valmistaa jopa parempaa ruokaa, kuin ihmisvoimin olisi mahdollista. Ravintola-alalla täytyy seuraavaksi pohtia huolellisesti pitäisikö investoida automatisaation kehittämiseen. Pitkän aikavälin kustannustehokkuus ja laadun parantuminen ainakin tukevat vaihtoehtoa. Kiinnostavin kysymys kuitenkin on, kuinka laajalle automatisaatio pystyy lopulta leviämään. Se mitä kaksikymmentävuotta sitten pidettiin mahdottomuutena, on nykyään arkipäivää. Onko mikään ala oikeasti turvassa? Vähintäänkin tehtävänkuvat tulevat muuttumaan, kun ihmiset työskentelevät yhä tiiviimmin yhteistyössä koneiden kanssa ja ne korvaavat osan tarvittavasta työvoimasta.

 

SINGAPORE KANNUSTAA KANSALAISIAAN TERVEEMPIIN ELÄMÄNTAPOIHIN PUETTAVAN TEKNOLGOIAN AVULLA

Singapore haluaa kannustaa kansalaisiaan terveellisempiin elämäntapoihin. Singapore on sopinut aktiivisuusrannekevalmistaja Fitbitin kanssa tuhansien rannekkeiden toimittamisesta Singaporen kansalaisille, jotka saavat 10 dollarin kuukausimaksua vastaan rannekkeen ja henkilökohtaista valmennusta. Ohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista, mutta tarjouksen uskotaan kiinnostavan jopa miljoonaa singaporelaista. Aikomuksena on kehittää rannekkeiden tuottaman datan pohjalta terveydenhuoltoa ja tuottaa näkemyksiä singaporelaisten terveydentilasta. Singaporen Health Promotion Boardin mukaan Singapore tulee jatkossakin toimimaan innovaattoreiden kanssa, jotta teknologiaa voidaan hyödyntää personoidun terveydenhuollon tarjoamisessa. Joidenkin väitteiden mukaan Live Healthy SG on ensimmäisiä hankkeita, jossa puettava teknologia yhdistetään julkiseen terveydenhuoltoon.

 

 

Lähteet: World Economic Forum, Financial Times, Reuters, Business Insider

Kuvat: Pexels, Unsplash

Top

Mitä maailma ostaa vuonna 2020?

|keskiviikko, 12 syyskuu 2007

Tulevaisuuden suunnitelmien tekemistä helpottaisi kristallipallo. Sen puutteessa yhä useammat yritykset turvautuvat foresight-menetelmiin strategian laadinnassa. Vuonna 2006 Finpro hyödynsi menetelmiä 57 projektissa.

Foresight-tiedosta puhutaan johdonmukaisen ennakoivan tiedon tuottamisena ja analysoimisena. Tietoa kerätään muodostamalla erilaisia mahdollisia tulevaisuuden tapahtumasarjoja, skenaarioita.

– Finprossa puhumme ennakoivasta asiakastyöstä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, miten asioita tarkastellaan. Pyritäänkö hakemaan näkemystä tulevaisuudesta ja rakentamaan strategiaa sen pohjalle, pohtii Finpron Key Partner Manager Jarmo Karesto.

Lisäoppia ennakoivan asiakastyön tueksi

Liikkeenjohdon konsulttitoimisto, Capful, on erikoistunut skenaario- ja strategiatyöskentelyyn. Capfulin konsultit ovat vuosien varrella valmentaneet myös Finpron henkilöstöä skenaariomenetelmien saloihin. Finpro on järjestänyt valmennuksiin sopivat case-yritykset, joiden lähtökohdista foresight-tietoa on kerätty.

– Tavoitteena on ollut opetella hyödyntämään skenaariotyöskentelyä strategisen suunnittelun yhtenä lähestymistapana sekä kohottaa Finpron avainhenkilöiden ymmärrystä toiminta- ja kilpailuympäristön tulevasta kehityksestä, kertoo Capfulin toimitusjohtaja Arto Kaunonen.

Yritykset ovat myös päässeet mukaan ryhmätyöskentelytilanteisiin oppimaan. Projekteissa on tuotu yhteen useampia yrityksiä hahmottelemaan mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita.

– Yritysyhteistyöhankkeissa pienemmätkin yritykset pääsevät keräämään foresight-tietoa, mikä voisi yksin olla niille liian raskas prosessi, Karesto kertoo.

Haistele signaaleja – mutta vain niitä oikeita

Miten foresight-tiedon kerääminen sitten eroaa arkipäiväisemmästä markkinoiden seuraamisesta?

– Yritykset seuraavat toimialan ja markkinan muutoksia jatkuvasti. Ongelmaksi voi muodostua se, että signaaleja ei ymmärretä etsiä riittävän laajaalaisesti, Kaunonen pohtii.

Kaunosen mukaan suurimmat yllättävyydet nimittäin saattavat tulla yrityksen toimialan ulkopuolelta.

– Toimiva viitekehys, skenaario, auttaa jäsentämään signaalit osaksi mielekästä kokonaisuutta ja analysoimaan ilmiöiden välisiä suhteita.

Skenaarioiden hyödyntämiseen tarvitaan myös systemaattinen tapa kerätä eri signaaleja sekä uskallusta muuttaa relevantein tieto oikea-aikaisiksi toimenpiteiksi. Finpro auttaa yrityksiä prosessoimaan tietotulvaa ja muuttamaan johtopäätökset konkreettisiksi suunnitelmiksi.

Herkkyys havaita toimintaympäristön mahdollisuudet ja uhat varhaisessa vaiheessa tarjoaa valtavan kilpailuedun kansainvälisillä markkinoilla, Karesto painottaa. Tämä koskee niin yrityksiä kuin kokonaisia toimialoja.

– Finprolla on laaja verkosto maailmalla ja siten kyky seurata toimintaympäristön muutosta laaja-alaisesti. Tarjoamme tämän mahdollisuuden kaikille kiinnostuneille, Karesto summaa.

 

Teksti: Kaisa Alapartanen

Artikkeli julkaistu: Finpro syys/2007

Top

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje

Pysy kartalla

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietoa tulevaisuuden nousevista ilmiöistä sekä tulevista tapahtumista.