Welcoming Dominique Jaurola to Capful

|perjantai, 5 heinäkuu 2019

This spring Capful warmly welcomed Dominique as a Senior Advisor. Dominique has facilitated strategic foresight in many contexts over the past 25 years. Her passion is in increasing perception in decision makers. Two key contexts for this are her startup Hunome (Hunomics Ltd) and her path as a futurist that has led her to find Capful. Dominique’s journey as a futurist encompasses 90s Nokia, impressive career in Australia, authorship and entrepreneurship, to mention a few. At Capful, Dominique will lead projects that fit her background in digitalisation, human-centred thinking, new business models and designs and startups.

”Alongside working on my startup I will do projects with Capful in which I can best use my skillset. I was trained by Global Business Network and in the 90s I took part in a project in Nokia facilitated by GBN. This was the start…I felt I had found a home for my thinking beyond the dangerous shackles of corporate decisions, ‘this is how things are now and, in the future,’. Since then I have facilitated many projects that combined the human-centred thinking, potential of technology and new business models and the organisations required to deliver. Many of these in Australia where I lived for 24 years in total. I was a founding member and member of the board of Association of Professional Futurists. I have co-authored a book called ’Strategic Foresight the power of standing in the future’. I have lectured to design students on using strategic foresight as the method to argue for the design over three years.

Understand the given or emerging given, but work from the strength of your own vision of the future that you wish to see in the world. If it delivers better wellbeing and lives for people with the most effective and efficient solutions it has long term chance of being welcomed by those who buy or pay, all those in the future new system…”  – Dominique Jaurola

Dominique’s approach and viewpoints:

  • Involving approach
  • Each participant to feel the new logic, useful for action after the thinking
  • Start with immersion into the potential, understand the human and what the potential means…
  • Deliver human-centred impact
  • Responsible futures
  • Sustainable futures
  • Innovative futures
Top

Mitä maailma ostaa vuonna 2020?

|keskiviikko, 12 syyskuu 2007

Tulevaisuuden suunnitelmien tekemistä helpottaisi kristallipallo. Sen puutteessa yhä useammat yritykset turvautuvat foresight-menetelmiin strategian laadinnassa. Vuonna 2006 Finpro hyödynsi menetelmiä 57 projektissa.

Foresight-tiedosta puhutaan johdonmukaisen ennakoivan tiedon tuottamisena ja analysoimisena. Tietoa kerätään muodostamalla erilaisia mahdollisia tulevaisuuden tapahtumasarjoja, skenaarioita.

– Finprossa puhumme ennakoivasta asiakastyöstä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, miten asioita tarkastellaan. Pyritäänkö hakemaan näkemystä tulevaisuudesta ja rakentamaan strategiaa sen pohjalle, pohtii Finpron Key Partner Manager Jarmo Karesto.

Lisäoppia ennakoivan asiakastyön tueksi

Liikkeenjohdon konsulttitoimisto, Capful, on erikoistunut skenaario- ja strategiatyöskentelyyn. Capfulin konsultit ovat vuosien varrella valmentaneet myös Finpron henkilöstöä skenaariomenetelmien saloihin. Finpro on järjestänyt valmennuksiin sopivat case-yritykset, joiden lähtökohdista foresight-tietoa on kerätty.

– Tavoitteena on ollut opetella hyödyntämään skenaariotyöskentelyä strategisen suunnittelun yhtenä lähestymistapana sekä kohottaa Finpron avainhenkilöiden ymmärrystä toiminta- ja kilpailuympäristön tulevasta kehityksestä, kertoo Capfulin toimitusjohtaja Arto Kaunonen.

Yritykset ovat myös päässeet mukaan ryhmätyöskentelytilanteisiin oppimaan. Projekteissa on tuotu yhteen useampia yrityksiä hahmottelemaan mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita.

– Yritysyhteistyöhankkeissa pienemmätkin yritykset pääsevät keräämään foresight-tietoa, mikä voisi yksin olla niille liian raskas prosessi, Karesto kertoo.

Haistele signaaleja – mutta vain niitä oikeita

Miten foresight-tiedon kerääminen sitten eroaa arkipäiväisemmästä markkinoiden seuraamisesta?

– Yritykset seuraavat toimialan ja markkinan muutoksia jatkuvasti. Ongelmaksi voi muodostua se, että signaaleja ei ymmärretä etsiä riittävän laajaalaisesti, Kaunonen pohtii.

Kaunosen mukaan suurimmat yllättävyydet nimittäin saattavat tulla yrityksen toimialan ulkopuolelta.

– Toimiva viitekehys, skenaario, auttaa jäsentämään signaalit osaksi mielekästä kokonaisuutta ja analysoimaan ilmiöiden välisiä suhteita.

Skenaarioiden hyödyntämiseen tarvitaan myös systemaattinen tapa kerätä eri signaaleja sekä uskallusta muuttaa relevantein tieto oikea-aikaisiksi toimenpiteiksi. Finpro auttaa yrityksiä prosessoimaan tietotulvaa ja muuttamaan johtopäätökset konkreettisiksi suunnitelmiksi.

Herkkyys havaita toimintaympäristön mahdollisuudet ja uhat varhaisessa vaiheessa tarjoaa valtavan kilpailuedun kansainvälisillä markkinoilla, Karesto painottaa. Tämä koskee niin yrityksiä kuin kokonaisia toimialoja.

– Finprolla on laaja verkosto maailmalla ja siten kyky seurata toimintaympäristön muutosta laaja-alaisesti. Tarjoamme tämän mahdollisuuden kaikille kiinnostuneille, Karesto summaa.

 

Teksti: Kaisa Alapartanen

Artikkeli julkaistu: Finpro syys/2007

Top

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje

Pysy kartalla

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietoa tulevaisuuden nousevista ilmiöistä sekä tulevista tapahtumista.