Töissä Capfulilla: konsultit Iina ja Laura kertovat

|perjantai, 17 tammikuu 2020

Consultant Iina Lappalainen ja Associate Consultant Laura Domingo kertovat työstään Capfulilla ja polustaan Capfulille. Katso avoimet työpaikkamme täältä.

Iina on ollut Capfulilla tammikuusta 2019 ja Laura viime elokuusta asti.

 

Minkälainen on taustasi ja mikä oli tiesi Capfulille?

IINA: Opiskelin johdon laskentatoimea Turun kauppakorkeakoulussa ja valmistuin vuonna 2019. Aiempaa työkokemusta minulta löytyy kesätöiden muodossa Telialta ja Fortumilta, sekä harjoittelujaksojen osalta Pohjoismaiden Investointipankista sekä Deloittelta yritysjärjestelyistä. Päädyin hakemaan Capfulille koska halusin perehtyä lisää strategiakonsultointiin ja kokeilla, millaista on arki pienemmässä putiikissa. Uskoin kehityskäyräni jyrkkenevän pienessä kasvua hakevassa firmassa saatavan vastuun myötä – ja näin onkin tapahtunut. Skenaariot minua kiinnostivat erityisesti siksi, että olen aina seurannut valtavasti yhteiskunnan menoa ja isoja ilmiöitä, ja siksi onkin ollut hienoa päästä työskentelemään näiden kanssa käytännössä.

LAURA: Valmistuin 2019 syksyllä VTM:ksi Helsingin yliopistosta. Pääaineena luin yhteiskuntapolitiikkaa, minkä lisäksi tein viestinnän ja taloustieteen sivuopinnot. Aiemmin olen työskennellyt Demos Helsingillä ensin harjoittelijana ja sen jälkeen konsulttina eri projekteissa. Lisäksi olen ollut tutkimusavustajana yliopistolla ja johdon suorahaussa sekä vuosien varrella tehnyt monenlaista asiakaspalvelutyötä. Olin jo aikaisemmin päässyt tekemään skenaarioita ja strategiaa ja halusin jatkaa niiden parissa työskentelyä ja oppia niistä lisää. Erityisesti Capfulin pitkä historia skenaariotyössä vakuutti minut hakemaan, niitä kun ei kovin monessa paikassa Suomessa pääse tekemään.

 

Kuinka olet päässyt hyödyntämään osaamistasi Capfulilla ja mistä olet oppinut eniten?

IINA: Capfulilla olen päässyt hyödyntämään niin laajaa yleistietämystä aikamme megatrendeistä ja ilmiöistä kuin myös johdon laskentatoimea osana strategista päätöksentekoa. Tein graduni tuotantotalouden aihepiiristä ja tutkin prosessioptimointia finanssialalla. Myös tästä olen hyötynyt Capfulilla tekemissäni projekteissa ja moni osaamisalue on täällä kehittynyt entisestään. Opiskeluaikana olin paljon mukana opiskelijatoiminnassa, ja sieltä mukaan tarttui varmuus esiintyä ja toimia erilaisissa tilanteissa. Koen, että vahva tausta tästä on ollut avuksi myös Capfulilla työskentelyssä, sillä nuoresta akateemisesta iästä huolimatta täällä on saanut paljon vastuuta muun muassa asiakkaiden kanssa toimimisessa ja projektin materiaalien esittelyssä.

LAURA: Valtsikalaiselle tyypillisistä suurten kokonaisuuksien hallinnasta ja kriittisyydestä on ollut valtavasti hyötyä. Lisäksi yliopiston menetelmäkurssien opit, aiemmassa työssä karttunut fasilitointikokemus sekä yhteiskunnallinen osaaminen on ollut hyödyllistä. Kirjoittaminen ja monimutkaisten asioiden ilmaiseminen selkeästi ja tiiviisti on myös iso osa työtä. Tärkeintä on ehkä kuitenkin ollut uskallus tarttua toimeen, tuoda omat ideat ja ajatukset esille, kysyä rohkeasti, kun ei jotain tiedä sekä valmius ja halu oppia jatkuvasti uutta. Jokaisessa projektissa olen päässyt syventymään johonkin itselle uuteen tai vähän tuntemattomampaan teemaan tai toimialaan, joten uuden oppiminen on jatkuvaa.

 

Mikä on ollut parasta Capfulilla työskentelyssä?

IINA: Substanssin osalta parasta on ollut päästä näkemään lukuisia erilaisia organisaatioita ja toimialoja. Ennen kaikkea olen saanut lähes päivittäin olla töissä itseäni kiinnostavien asioiden kanssa: yhtenä päivänä perehdyn tuulivoimaan, toisena vaikuttavuusinvestointeihin, sitten taas globaalin taloustilanteeseen, jonka jälkeen saattaakin olla aika tarkistaa joko soteen on löytynyt ratkaisua. Tätä tukevat vielä mukavat työkaverit, viihtyisä toimisto aivan Espan ytimessä sekä mielekkäät sisäiset projektit, joihin jo konsulttitasolla pääsee osallistumaan.

LAURA: Mielenkiintoiset projektit, joissa on päässyt pohtimaan merkittäviä muutosilmiöitä ja syventymään erilaisiin teemoihin. Capful on melko pieni toimisto, mikä mahdollistaa sen, että vastuuta pääsee ottamaan jo uran alkuvaiheessa. Lisäksi uudet ideat ja tavat toimia ovat aina tervetulleita ja olenkin päässyt jo monenlaiseen sisäiseen kehittämiseen mukaan. Viimeisenä muttei vähäisimpänä pitää mainita mahtavat työkaverit, jotka ovat aina valmiita jakamaan osaamistaan ja tukemaan silloin kun sitä tarvitsee.

 

Katso avoimet työpaikkamme täältä.

Top

Skenaariot auttavat yritystä hyödyntämään tulevaisuuden mahdollisuuksia

CEO Jari Puhakan haastattelu, Elina Hiltunen, UAI|lauantai, 1 kesäkuu 2013

Diplomi-insinööri Jari Puhakka pohtii yritysstrategioiden lisäksi tulevaisuuden vaihtoehtoisia skenaarioita konsulttitoimisto Capfulissa. Erityisenä kiinnostuskohteena hänellä on tuotekehitys ja innovaatioiden hallinta sekä tulevaisuustyökalujen käyttö näiden apuna.

Miten kemiaa ja biotekniikkaa opiskellut diplomi-insinööri on päätynyt näinkin erikoiseen työtehtävään? -Koko edellinen työurani, lähes 20 vuotta, sijoittuu elintarviketeollisuuteen Daniscolla (aikaisemmin Cultor ja Suomen Sokeri). Capful tarjosi meille skenaariotekniikkaa projektikäyttöön tuotekehityksessä, ja siinä tutustuin tähän ajattelutapaan. Skenaariot ja liikkeenjohdon konsultointi kiinnostivat Puhakkaa niin paljon, että elokuussa 2005 hän siirtyi Capfulin palvelukseen. -Taustani, se mitä olen tehnyt ja opiskellut, tuo eväitä strategiseen suunnitteluun ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Daniscolla Puhakka työskenteli mm. uusien liiketoimintamahdollisuuksien parissa ja tänä vuonna hän sai MBA:n suoritettua Henleyssä. Mutta mitä ne skenaariot oikein ovat ja miten niitä voi käyttää hyödyksi strategiatyöskentelyssä? Puhakka kuvaa skenaarioita seuraavasti: -Skenaario on tapahtumien ketju tästä hetkestä johonkin tulevaisuuden toimintaympäristöön, noin 5-15 vuotta eteenpäin. Skenaariot ja ennakointi tuovat strategiatyöskentelyyn mukaan vahvasti tulevaisuuden epävarmuustekijät, jotka voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan. Kun nämä tekijät identifioidaan, voidaan pohtia niiden vaikutuksia yritykseen.

Miksi yritysten sitten tulisi käyttää tulevaisuuden ennakointitekniikoita avukseen strategisessa suunnittelussa?-Jos yritys haluaa menestyä jatkossakin, sen tulisi käyttää skenaarioita, täräyttää Puhakka ja tarkentaa sitten väitettään: -Skenaariot ovat avain siihen, että yritys pystyy hyödyntämään tulevaisuuden mahdollisuuksia. Skenaarioita pohdittaessa yrityksen tulee identifioida trendejä ja epävarmuustekijöitä. Samoin yritetään ymmärtää tapahtumien välistä logiikkaa; sitä miten asiat kehittyvät ja miten ne ovat liittyneet toisiinsa. Skenaarioita pohtimalla yritys voi miettiä, mitkä ovat sen vaihtoehtoiset toimintastrategiat tulevaisuudessa. Kyse on siis valmistautumisesta tulevaisuuteen.

Skenaarioprosessissa fokus on tärkeää

Tiedustelen Puhakalta, miten käytännössä skenaarioita tehdään. – Skenaarioprosessissa tärkeää on aluksi määritellä fokus, eli mitä ollaan tekemässä. Skenaarioilla voidaan esim. miettiä millä liiketoiminta-alueella yrityksen tulisi toimia viiden vuoden päästä. Tuotekehityksen lähtökohdasta fokus voi olla esimerkiksi: mikä on tuotevalikoimamme 3-5 vuoden kuluttua. Puhakka painottaa, että skenaarioiden aikajänne on riippuvainen pitkälti toimialan dynamiikasta. Jos yritys toimii ympäristössä, jossa mikään ei juurikaan muutu, voi skenaarion aikajänne olla pitkäkin. Toisaalta esim. it-alalla aikajänne on erittäin lyhyt.

– Seuraava vaihe prosessissa on lähtökohtien kartoitus. Tämän teemme haastatteluilla ja kyselyillä. Voimme haastatella organisaation omia henkilöitä ja tarpeen tullen myös ulkopuolisia tahoja kuten asiakkaita ja toimialaspesialisteja. Tarkoituksena on identifioida, mitkä ovat esimerkiksi yrityksen kohtalon kysymyksiä tulevaisuuden kannalta. Seuraavassa vaiheessa analysoimme tulokset ja alamme työstämään näitä asioita asiakkaan osoittaman projektiryhmän kanssa 3-5 skenaarioiksi.

Capfulin prosessissa skenaariot muodostetaan usein nelikenttään, jossa akseleiksi valitaan yrityksen tulevaisuuden kannalta merkittäviä muutostekijöitä. Skenaariot ovat toisistaan riippumattomia ja erilaisia, painottuen eri näkökulmiin. Seuraavassa vaiheessa skenaarioita verrataan yrityksen nykyiseen strategiaan, periaatteella ”jos maailma menee tuohon suuntaan, niin miten meidän strategiamme toimii?”. Tällä menetelmällä löydetään nykystrategian kehityskohteita.

Skenaarioista apua tuotekehityksessäkin

Usein skenaariot mielletään vain yritysjohdon työkaluksi vaikka niistä on apua tuotekehityksessäkin uusia tuotteita pohdittaessa. -Tyypillisesti skenaarioita käytetään yrityksen liiketoimintastrategiaa tehdessä. Tämä taso määrittää myös eri funktioiden esim. markkinoinnin ja tuotekehityksen strategiat. Skenaarioita voi käyttää myös mm. tuotekehityksen fokuksen määrittämisessä, siis mitä tuotteita tehdään ja mille markkinoille suuntaudutaan tulevaisuudessa. Erityistä apua skenaarioista on mietittäessä täysin uusia tuotteita.

Puhakka näkee, että tärkeä merkitys skenaarioiden käytöllä tuotekehityksessä on uusien tuotteiden innovointi. -Tuotekehityksen ensimmäisessä vaiheessa – ideasta konseptiksi vaiheessaluodaan uusia tuoteideoita, kehitetään valituista ideoista tuotekonsepteja ja business caseja. Ideoiden luomisesa voidaan käyttää esim. erilaisia luovuustekniikoita tai ulkopuolisia luennoitsijoita apuna. Skenaariotekniikka on yksi tapa auttaa yrityksiä ajattelemaan asioita 5-10 vuoden päähän ja irrottautumaan nykyhetkestä. Skenaarioissa mietitään mm. markkinasignaaleja eli mitä kuluttajat voisivat haluta tulevaisuudessa, miten he ostavat ja mitkä ovat heidän arvostuksiaan tulevaisuudessa. Skenaarioissa pohditaan myös teknologiasignaaleja ja yhteiskunnan ja lainsäädännön signaaleja. Näitä hyväksikäyttäen pyritään ideoimaan uusia tuotteita.

– Skenaarioiden avulla yritykset voivat tunnistaa tulevaisuudessa olevia isoja mahdollisuuksia, joita ne eivät olisi tulleet ajatelleeksikaan ilman tämän tekniikan apua, kiteyttää Puhakka tulevaisuusajattelun hyötyjä.

 

Artikkeli julkaistu lehdessä: UAI

Teksti: Elina Hiltunen

 

jari

Jari Puhakka
CEO, Senior Partner

Top

Nimi*

Yritys

Sähköpostiosoite*

Puhelinnumero

Viesti

Pakolliset kentät ovat merkitty *:llä

Sulje

Pysy kartalla

Tilaa uutiskirjeemme ja saat tietoa tulevaisuuden nousevista ilmiöistä sekä tulevista tapahtumista.